De Zweedse autofabrikant, Koenigsegg, zet alles op alles om de snelste auto ooit te produceren. Om de snelste auto te hebben moet de Zweedse fabrikant een auto van Bugatti weten te verslaan. Al jaren is het een wedstrijd tussen Bugatti en Koenigsegg. Het Amerikaanse Hennessey Performance Engineering weet ook nog mee te competeren in deze wedstrijd. Het doel van Koenigsegg is om met de Jesko Absolut in 2024 het podium af te pakken van de Bugatti Chiron Super Sport 300+. 

De Koenigsegg Jesko Absolut moet de snelste auto ooit worden

Koenigsegg Automotive AB is een Zweedse fabrikant van high-performance sportwagens gevestigd in Ängelholm. De autofabrikant ligt in de zuidelijkste provincie van Zweden Skåne. Het bedrijf werd opgericht in 1994 door Christian von Koenigsegg, directeur en grootaandeelhouder. Zijn bedoeling was het om een supercar te ontwikkelen. In 1996 was het eerste rijdende prototype dan klaar, de Koenigsegg CC. De eerste productiewagens werden onder de naam Koenigsegg CC8S geleverd vanaf 2002. In 2006 begon Koenigsegg met het bouwen van de CCX, dit was het eerste model met een eigen gebouwde motor. Een Koenigsegg is zeer kostbaar, denk aan miljoenen euro’s, zeldzaam en snel. Zo pakte de Koenigsegg Agera RS ooit het wereldrecord voor hoogste topsnelheid.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door KOENIGSEGG (@koenigsegg)

De Koenigsegg Jesko Absolut heeft 1600 pk onder de motorkap, een 5 liter twin-turbo V8 motor en een bijzonder intrigerend ontwerp. Momenteel is het zonder meer een van de interessantste auto’s op de markt. De auto weet een snelheid te halen van 100 km/u in maar 2,5 seconden. De Zweedse autofabrikant heeft maar liefst 5000 uur gespendeerd aan het ontwikkelen van deze auto. De Jesko Aboslut beschikt over een versnellingsbak met negen schakels. Er zullen slechts 125 Koenigsegg Jesko Absolut’s worden gebouwd en er hangt een flink prijskaartje aan van maar liefst € 2,5 miljoen

Onderzoek naar perfecte locatie recordpoging

Momenteel heeft Bugatti het record in handen met hun Bugatti Chiron Super Sport 300+. Met deze auto wisten ze een snelheid te bereiken van maar liefst 490.484 km/u. Deze auto was elektronisch begrensd op 420 km/u, maar had een snelheidsmeter ingebouwd die loopt tot een magische 500 km/u. Bugatti durfde het uiteindelijk aan op een testbaan in Duitsland. Deze Bugatti is de eerste auto ter wereld die de 300-mile-an-hour barrier wist te doorbreken. Op papier zouden de versnellingen in de Koenigsegg Jesko Absolut zo zijn afgesteld dat de auto theoretisch gezien harder dan 500 km/u kan rijden. Met deze auto zou Koenigsegg dus inderdaad het record kunnen afpakken van Bugatti, in de praktijk blijkt dit echter lastiger te zijn.

Volgens de CEO van Koenigsegg is het hoog tijd dat een auto van hun weer het record pakt. Volgens Christian Von Koenigsegg zou dit allemaal moeten gebeuren met de Koenigsegg Jesko Absolut. De auto is al voor een langere tijd onder ons, echter heeft het Zweedse automerk nooit het record kunnen pakken. Sinds 2022 is er nog geen poging gedaan om de auto de absolute topsnelheid te laten halen. Momenteel doet het team van Koenigsegg grondig onderzoek waar de recordpoging zou moeten plaatsvinden. Het bedrijf moet een lang en recht stuk asfalt zijn waar ook nog een geen verkeer is. Al een ding is duidelijk, de recordpoging zal niet gaan plaatsvinden op eigen bodem. Geen enkele plek in Zweden voldoet aan de eisen en is dan ook nog eens veilig genoeg om het record te verbreken. Koenigsegg denkt wel dat komend jaar het record eindelijk zal worden verbroken.