De man die bezig is met het restaureren van het privévliegtuig van Elvis Presley heeft eindelijk de motor gestart. De 1962 Lockheed 1329 JetStar, eigendom van een van de grootste rocksterren uit de geschiedenis, heeft vier decennia lang in de woestijn gerot. YouTuber, Jimmys World, kocht dit historische vliegtuig op een veiling in Amerika. Echter, na jaren van verwaarlozing bleek dat het vliegtuig nooit meer zou kunnen vliegen. Met dit in gedachten bedacht hij een nieuw plan, het ombouwen tot een luxe camper. Na jaren van onvermoeibare inspanning en toewijding, heeft hij uiteindelijk de motor van dit historische vliegtuig tot leven gewekt.

YouTuber renoveert privévliegtuig van Elvis Presley voor $ 5,7 miljoen

De man achter het YouTubekanaal Jimmy’s World, James Webb, heeft de 1962 Lockheed JetStar L-1329 gekocht voor $ 234.000,00 op een veiling bij het Roswell International Air Centre in New Mexico op 8 januari, Het was echter niet de eerste keer dat het vliegtuig geveild werd. Webb staat bekend om zijn activiteiten in het opknappen en doorverkopen van verlaten vliegtuigen. Na vier decennia van verval in de woestijn bleek echter dat, zelfs met een investering van zes cijfers, hij het vliegtuig nog steeds niet kon laten vliegen vanwege veiligheidsvoorschriften. Toen hij ontdekte dat het vliegtuig van Elvis helaas nooit meer zou kunnen vliegen, onthulde hij in een video wat hij van plan was wel ermee te doen. Aanvankelijk speelde hij met het idee om het om te bouwen tot een Airbnb, waarbij hij zijn kijkers vertelde dat Dolly Parton haar tourbus voor $ 10.000 per nacht verhuurt.

Met de realisatie dat de privéjet van wijlen Elvis Presley nooit meer zou kunnen vliegen, kwam James Webb met een nieuw plan. Hij wilde het vliegtuig transformeren tot een luxe camper. Een gedurfde onderneming, maar zelfs dit zou niet goedkoop zijn. Sterker nog, Webb investeert een aanzienlijke $ 5,7 miljoen aan renovaties om het vliegtuig de weg op te krijgen. Hij heeft de voortgang van het project nauwgezet gedocumenteerd via zijn YouTubekanaal, waar hij maar liefst 452.000 volgers heeft. Dit omvatte het moment waarop hij voor het eerst in 40 jaar de stroom inschakelde, een cruciaal moment in de heropleving van dit historische vliegtuig. Ondanks zijn vastberadenheid om zijn droom te verwezenlijken, uit Webb ook zijn zorgen over de kosten, die de waarde van zijn huis overtreffen.

De toeren draaien, de olie werkt, maar verder doet niets het

Hoewel James Webb tijdens het proces voor de nodige uitdagingen heeft gestaan, waaronder het verwijderen van het stuurkolom en de rempedalen, heeft hij toch vooruitgang geboekt bij het aanpakken van het complexe en verouderde bedradingssysteem en de elektrische installatie. Toen het moment van de waarheid aanbrak, drukte Webb hoopvol de sleutel in het contactslot. Hij hoopte dat zijn berekeningen klopten en dat het vliegtuig zou starten. Terwijl relais schakelden, piepjes en klikjes klonken, merkte hij op dat de brandstofmeter naar behoren functioneerde.

Zijn hart bonkte in afwachting, maar toen de motor daadwerkelijk begon te brullen, kon hij zijn opwinding nauwelijks bedwingen. “De toeren draaien, de olie werkt, maar verder doet niets het,” constateerde hij, hoewel de motor bemoedigend reageerde op het gaspedaal. Met een uitroep van vreugde en een korte overwinningsdans beseft Webb dat zijn inspanningen vruchten beginnen af te werpen. James Webb en de volgers van zijn YouTubekanaal kunnen dan ook niet wachten om het vliegtuig in actie te zien. Voor de onderdelen van het vliegtuig die niet worden gebruikt voor de camper, zoals de vleugels en de brandstoftanks, heeft James Webb deze omgezet in Elvis souvenirs. Hiermee heeft de YouTuber de kosten voor dit voertuig enigszins weten te drukken.