De Chiron debuteerde oorspronkelijk op de Autosalon van Genève 2016 als de langverwachte vervanger van de Veyron. De eerste levering vond plaats in maart 2017, terwijl er in mei 2018 al ruim 100 eenheden afgeleverd waren en in maart 2021 verliet de 300e Chiron de fabriek in Molsheim, Frankrijk. Ze gaan er nog maar 40 van bouwen, maar alleen de Pur Sport en de Super Sport. De standaard Bugatti Chiron is niet meer fabrieksnieuw te krijgen.

Welke versies zijn er nog over?

De Franse automaker zei dat de vraag naar de hypercar in het derde kwartaal van 2021 enorm is gestegen, inclusief een verdubbeling in China op jaarbasis. Aangezien ze stoppen met de productie van de standaarduitvoeringen blijven er nog twee versie over om te bestellen: de Pur Sport (kosten: € 3 miljoen) en de Super Sport (kosten: € 3,2 miljoen). De standaard Chiron was met een prijskaartje van € 2,4 miljoen dus een stuk toegankelijker.

Bugatti Chiron

Tezamen zijn er van de Pur Sport en de Super Sport daarentegen minder dan veertig beschikbaar. Van de Chiron Pur Sport bouwt Bugatti in totaal zestig exemplaren, waarvan er nog een handjevol beschikbaar is. Alle andere adaptaties, zoals de Super Sport 300+ en de Chiron Sport, zijn ook al helemaal door de voorraad heen.

Rimac

Eerder dit jaar nam het Kroatische Rimac, bouwer van ’s werelds snelste EV,  Bugatti over van de Volkswagen Group. Hiermee is de constructie nog een tikkeltje ingewikkelder geworden, want Porsche Engineering Group GmbH heeft namelijk een belang van 10% in Rimac.

Rimac maakt en verkoopt high-performance voertuigen onder zijn eigen merknaam, maar ontwikkelt en produceert ook accupacks, aandrijfsystemen en complete voertuigen voor andere bedrijven. Ook zitten er plannen van een volledig elektrische Bugatti in de pijplijn.

Bugatti Chiron

Slechts nieuws voor sommigen, maar uiteraard kan je bij dealers nog altijd Chiron’s kopen. Wat dacht je van deze Bugatti Chiron Sport die te koop staat in Nederland?