In ieder werelddeel is er een andere maaltijdbezorger aan de macht. Namen als Deliveroo, Uber Eats, Just Eat Takeway (moederbedrijf Thuisbezorgd) komen ons maar al te bekend voor. Maar als we naar het bredere plaatje kijken, zijn er wereldwijd nog een aantal grootmachten, zoals de grootste in Amerika: DoorDash.

Succesverhaal van Tony Xu

Een van de mede-oprichters van DoorDash is Tony Xu, die tevens is CEO. Tony Xu werd geboren in Nanjing, maar emigreerde op zijn 5e samen met zijn ouders naar de Verenigde Staten. Hoewel zijn moeder arts was in China, kon ze geen geneeskunde uitoefenen in de Verenigde Staten en had daarom meerdere banen om haar gezin te onderhouden.

Volgens Forbes was een van de banen die Xu’s moeder deed als server in een Chinees restaurant. Op jonge leeftijd werkte Xu zelfs als afwasser in hetzelfde restaurant, maar sinds het creëren van de DoorDash hoeft hij nooit meer een boord in zijn leven af te wassen.

Het succes van de maaltijdbezorger kwam niet zomaar uit de lucht vallen, want Tony Xu bekleedde hij een aantal vooraanstaande functies voor meerdere technologiebedrijven, zoals eBay en PayPal, voordat hij DoorDash begon. “DoorDash bestaat vandaag om mensen zoals mijn moeder, die hier met een droom kwamen, in staat te stellen het op eigen kracht te verwezenlijken. Vechten voor de underdog maakt deel uit van wie ik ben en waar we als bedrijf voor staan,” aldus de miljardair.

Miljardair op zijn 36e

In 2020 vond de veelbesproken berusgang van  DoorDash plaats, grotendeels geïnitieerd door Xu zelf. Deze ontwikkeling leidde ertoe dat de in China geboren tech-ondernemer, die toen 36 jaar oud was, miljardair werd. In datzelfde jaar werd Xu ook opgenomen in Fortune’s 40 under 40, een lijst van ’s werelds 40 meest invloedrijke jonge geesten en leiders onder de 40 jaar.

Xu heeft een belang van ongeveer 5% in het bedrijf en beschikt volgens Forbes over een nettowaarde van $ 1,3 miljard, waarmee hij de 2190e plaats staat op de Forbes-lijst van miljardairs van 2022.

DoorDash: marktleider in de Verenigde Staten

Het succesvolle platform werd in 2012 mede opgericht door een groep studenten van Stanford University: Stanley Tang, Andy Fang, Evan Moor en dus Tony Xu. In december 2018 haalde DoorDash Uber Eats in en bekleedde het de tweede positie in de totale verkoop van voedsel in de VS, achter GrubHub, maar ook die zijn ondertussen met gemak ingehaald.

In 2021 was DoorDash de grootste maaltijdbezorger in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van 55% en aan het einde van datzelfde jaar kondigde DoorDash de overname aan van de Finse maaltijdbezorger Wolt voor ongeveer € 7 miljard, waarmee ze actief werden op de Europese markt. Daarnaast is de onderneming ook al actief in Canada, Duitsland, Japan en Australië.

DoorDash heeft zichzelf gevestigd als de leider op de Amerikaanse markt en overtreft wereldleider Uber Eats én die andere Amerikaanse grootmacht Grubhub. Die laatstgenoemde werd in de zomer van afgelopen jaar overgenomen door Just Eat Takeway-CEO Jitse Groen voor $ 7,3 miljard (€ 6,4 miljard).

Terwijl de wereld binnen bleef om de pandemie te doorstaan , groeide de hele Amerikaanse markt voor bezorgapps in de eerste paar maanden van 2020.  Dit succes culmineerde in een veelbesproken beursgang, waar op de eerste handelsdag de aandelenkoersen van DoorDash met 86% stegen tot $ 190 per aandeel en er bijna $ 3,4 miljard werd opgehaald.

Op 5 mei werden de kwartaalresultaten (Q1) van 2022 gedeeld. Hieruit blijkt dat het ordervolume in de eerste drie maanden van dit jaar met 23% groeide tot 404 miljoen in vergelijking met dezelfde periode in 2021. De omzet voor het eerste kwartaal steeg met 35% in vergelijking met van vorig jaar tot $ 1,5 miljard.

DE SUCCESVERHALEN VAN…